HTML

Párizs, 2011

A Középülettervezési Tanszék nyári tanulmányútja, 2011

Linkblog

Párizs 2011

A Középülettervezési Tanszék 2011-es nyári tanulmányútja.

Párizs 2011

Támogatóink:
- BME Középülettervezési Tanszék;
- A Hazai Korszerű Építészmérnök Képzésért Alapítvány;
- Az Épülettervezés Oktatásáért Alapítvány;

Friss hozzászólások

Címkék

Viaduc Des Arts (1990-96)

2011.06.01. 21:07 mB

http://www.pps.org/graphics/gpp/viaduc_des_arts_largeBEÉPÍTÉS, ÉPÍTÉSZET: Patrick Berger,
TÁJÉPÍTÉSZET: Philippe Mathieux, Jacques Vergely

A place de la Bastille-tól a bois de Vincennes-ig futó vasútvonalat az 1858-as haussmanni városátalakítások részeként, a kor utasbiztonságának megfelelő emelt térszintű városi szakasz után völgyszerű bevágásban folytatódóan építették. A vonal 1969-ig működött, míg a kapcsolódó Reully teherpályaudvart a 80-as évek közepén zárták be.


forrás: Benkő Melinda - Fonyódi Mariann: Glocal City / Kortárs európai városépítészet, 166. old.
szken B. Kriszti, beolvas: K. Benő, elolvas: mindenki.


>>> a térképünkön itt.

URBANISZTIKAI ELVEK

http://lecoindesmemeres.com/plac/pl11d

Párizsban a nagy városépítészeti projektek hagyományosan a városközpont nyugati területeit célozták - ennek ellensúlyozására hirdette meg 1983-b APUR a keleti területek fejlesztésének programját (Plan-Programme de l'Est de Paris), amelynek keretében, a megújítás szándékával választották ki a használaton kívüli vasúti viadukt területét. A stratégia és részletes terv kidolgozásával 1988-ban bízták meg Patrick Berger-t, aki felismerte a műtárgy egyediségét, építészeti értékét és megtartása mellett foglalt állást. Különleges funkciót talált: ekkor született meg a lineáris park gondolata, amelynek vonala a volt vasúti terület rehabilitációjával létrejövő új lakófejlesztést is felfűzi.

BEÉPÍTÉS

A Promenade plantée Bastille-tól induló első szakasza, az avenue Daumesnil mentén futó viadukt, a tetején különleges térélményt adó, növényekkel beültetett sétány a ZAC Reully területére kanyarodva ívelt hídon jut át a Jardin de Reully ovális gyepfelületén, majd pedig alagutakkal tagolt bevágásban folytatódik a bois de Vincennesig. A sétány teljes hossza 4,5 km. A viadukt eredeti, magas színvonalú építészeti kialakítása (tégla, faragott kő) lehetővé tette, hogy hetven íve alatt nagyvonalú, egyterű üzletek, műtermek, irodák kapjanak helyet: a Viaduc des Arts elnevezés is erre a funkcióra utal.

A tiszta, elegáns üvegportálok és üzletbelsők egységes képének megőrzése érdekében a mindenkori bérlőknek design-szabályzatot kell betartaniuk. A sétány dús növényzetének telepítésekor mind a színek, mind az illatok nagy szerepet kaptak, ez a koncepció geometrikus formában ismétlődik meg az úthoz kapcsolódó Parc Hector Malot hétszintes, 450 gépkocsit befogadó mélygarázsának teraszos kialakítású tetején. A Roland Schweitzer építészkoordinátor nevéhez köthető, fragmentált tömegekből, felnyíló tömbökkel felépülő) ZAC Reully (1986-2006) integrálja a terület határának 60-as évekbeli épületeit is.


A belvárostól távolabb a terület kitágul és új beépítésű lakóterületet szegélyez.

www.viaducdesarts.fr

Szólj hozzá!

Címkék: közlekedés kulturális köztér 90es évek revitalizáció 19század

A bejegyzés trackback címe:

https://paris2011.blog.hu/api/trackback/id/tr962949947

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.