HTML

Párizs, 2011

A Középülettervezési Tanszék nyári tanulmányútja, 2011

Linkblog

Párizs 2011

A Középülettervezési Tanszék 2011-es nyári tanulmányútja.

Párizs 2011

Támogatóink:
- BME Középülettervezési Tanszék;
- A Hazai Korszerű Építészmérnök Képzésért Alapítvány;
- Az Épülettervezés Oktatásáért Alapítvány;

Friss hozzászólások

Címkék

18század (1) 19század (9) 200x (18) 201x (34) 30as évek (1) 50es évek (4) 60as évek (1) 70es évek (2) 80as évek (14) 90es évek (11) a város (14) barokk (3) belső (1) bicikli (4) chartier corbasson (2) christian de portzamparc (5) claude constantini (2) csoportkép2011 (4) diákszálló (2) dili (10) ecdm (2) edouard françois (4) együttműködés (6) eiffel (5) élményeink (9) emlékmű (3) építészet (3) esemény (2) étterem (2) film (20) fotó (3) gasztro (1) gótika (4) grands travaux (11) haussmann (3) herzog demeuron (2) híd (2) hotel (2) ideiglenes (1) infrastruktúra (3) ipari (4) iroda (8) irodalom (4) iskola (4) jakob macfarlane (2) játszótér (2) jean nouvel (7) képzőművészet (4) kereskedelem (3) kiállítás (5) kikapcsolódás (1) klasszicizmus (2) közlekedés (13) köztér (15) kritika (1) kulturális (21) lakóház (35) lan architecture (1) la defense (11) la villette (5) le corbusier (12) louvre (4) magyar kapcs (3) mivagyunk (4) modernizmus (16) montmartre (2) múzeum (9) nempárizs (6) ókor (3) olvasnivalók (2) párizs 2011 (14) park (10) posztmodern (6) rejtvény (3) reneszánsz (1) renzo piano (2) revitalizáció (6) richard rogers (1) sport (4) szajnapart (1) szakrális (12) szerkezet (1) színház (1) tárgykultúra (2) térképek (3) terv (9) tipográfia (1) torony (4) történet (7) tudomány (1) újkor (3) utazás szállás (3) utca (1) útifüzet (1) utópia (1) városterv (10) videó (5) világkiállítás (4) víz (1) zaha hadid (2) zene (14) zöld (13) Címkefelhő

Jean Nouvel kávéscsészéje - és egyéb tárgyai

2011.06.15. 10:30 mB

http://www.unicahome.com/products/small/19221.47E2E69A.jpg2003-ban Alberto Alessi gyakorló építészeket hívott meg egy-egy teás- és kávéskészlet megtervezésére (köztük Ekler Dezsőt), hogy a huszonkét építész így egy olasz tervezési feladatban egyesítse erejét.

Az alábbi készletet Jean Nouvel tervezte. Az utóbbi napokban többen is egymástól függetlenül az Arab Intézetet nevezik a legnagyobb élményüknek Párizsban. Talán érdemes megnézni, tárgykultúrában mit alkotott a francia mester.

Egészen megkapó az a finomság, érzékenység, amivel a francia tervező a kis tárgy, a kávéscsésze tervezéséhez fordul: a forma, az anyagválasztás egyszerűségében, nemességében, tisztaságában, arisztokratizmusában a kávéfogyasztás, a kávéházak ráérős, tűnődő, érzéki, idő-töltő világa idéződik meg - de bravúros a Gainsbourgra (a kor egyik emblematikus dalára) való rafinált, kedves utalás is. Viselkedése, gondolkodása építészi: (kulturális, formai) alapkérdésekre keresett válaszokat integrálja tiszta, egyszerű formává.


Kávéscsésze (2003)

Egy hosszú hagyomány örököseiként a kávéfogyasztás tárgyai és használati eszközei nagyfokú formai tökélyre fejlődtek. Mint a borospohár, a kávéscsésze formája is szinte tökéletes. Így aztán fel sem merült ennek a forradalmasítása, sokkal inkább a tökéletesítése.

A modell eredete a hatvanas évekbeli kávézókhoz nyúlik vissza, a vastag porcelánból készült, kívül kávészínű, belül aranyozott, egyszerű csészékig. A henger formájú új csésze dupla fémfala hőszigetelő: az ital forró marad, a fül így fölöslegessé is vált, elmaradt. A külső fent fényes, kávé színű, az alsó részen tükröződő felülettel. A csészealjra írt szöveg a hengeren tükröződik: “Café, café que j’aime ta couleur café,” - Serge Gainsbourg dalának refrénje. A készlet tökéletesen egyszerű és kérlelhetetlenül funkcionális. Tervezőtársam Aurélien Barbry volt.

A készlet részei: kávéskanna, tejtartó, cukortartó, 2 kávéscsésze csészealjjal és tálcával.

A sorozat mindössze 99 példányban készült. Kizárólag a max protetch gallery-n keresztül beszerezhető.

Serge Gainsbourg: Couleur Café (1965)

 

(A fentihez hasonló tükrözés mint technika a képzőművészetben is ismeretes - lásd Csontváry festményeit - bár vannak, akik ennek jelentőségét vitatják).


Babaház (1983)

Ez nem szerszámosláda. Ez egy babaház, az általam valaha is készített projektek legkisebbike. A hetvenes évek végén csináltam, egy újság egyfajta nosztalgikus, historikus szellemben meghirdetett pályázatára. Az én válaszom az volt, hogy a nosztalgia nem mindig lesz az aminek ma ismerjük, és hogy az emlékezés és a modernitás nem feltétlenül ellentétei egymásnak. Sokszor idéztem Borgest, mondván: olyan komolyan művelem az építészetet, amilyen komolyan egy gyerek játszik. Ezzel az odafigyeléssel, ezzel a komolysággal foglalkoztam ezzel a tervvel is.

Az építészet és a design sokszor idéz fel az időhöz, a lakás, lakozás élményéhez köthető érzelmeket. Egy kirakat vagy egy piaci árus esztétikáját alapul véve néhány kis prousti ‘madeleine süteményt’ helyeztem el a dobozban, a tiszta érzelem mementóit. A ceruzák, golyók, a lakkozott fa és a vörös bőr személyes emlékeim, de tudom, hogy ezek egyúttal bizonyos generációk és bizonyos kultúrák közös emlékeit is megjelenítik. Az építészet és a design bátran támaszkodhat rájuk.


Lego ház (1985)

Egy újabb pályázat, ezúttal a Lego szervezésében: “Az ideális otthon”. A pályázatra nagyon sokféle munka érkezett, az olasz kastélytól a neo-klasszikus, ballusztrádos villáig. Én egy használaton kívüli, a part közelében úszó olajfúrótoronyra gondoltam, amit fel-le vontat egy hajó a Földközi tengeren. Ez az én álmom egy különleges loftról valahol az olasz partok mentén.

* * *

forrás:
Alessi limited edition tea & coffee towers by Jean Nouvel
Jean Nouvel - Architecture and Design 1976-1995, A Lecture in Italy (Skira, 1997.)

Szólj hozzá!

Címkék: zene tárgykultúra jean nouvel

A bejegyzés trackback címe:

https://paris2011.blog.hu/api/trackback/id/tr572982315

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.