HTML

Párizs, 2011

A Középülettervezési Tanszék nyári tanulmányútja, 2011

Linkblog

Párizs 2011

A Középülettervezési Tanszék 2011-es nyári tanulmányútja.

Párizs 2011

Támogatóink:
- BME Középülettervezési Tanszék;
- A Hazai Korszerű Építészmérnök Képzésért Alapítvány;
- Az Épülettervezés Oktatásáért Alapítvány;

Friss hozzászólások

Címkék

18század (1) 19század (9) 200x (18) 201x (34) 30as évek (1) 50es évek (4) 60as évek (1) 70es évek (2) 80as évek (14) 90es évek (11) a város (14) barokk (3) belső (1) bicikli (4) chartier corbasson (2) christian de portzamparc (5) claude constantini (2) csoportkép2011 (4) diákszálló (2) dili (10) ecdm (2) edouard françois (4) együttműködés (6) eiffel (5) élményeink (9) emlékmű (3) építészet (3) esemény (2) étterem (2) film (20) fotó (3) gasztro (1) gótika (4) grands travaux (11) haussmann (3) herzog demeuron (2) híd (2) hotel (2) ideiglenes (1) infrastruktúra (3) ipari (4) iroda (8) irodalom (4) iskola (4) jakob macfarlane (2) játszótér (2) jean nouvel (7) képzőművészet (4) kereskedelem (3) kiállítás (5) kikapcsolódás (1) klasszicizmus (2) közlekedés (13) köztér (15) kritika (1) kulturális (21) lakóház (35) lan architecture (1) la defense (11) la villette (5) le corbusier (12) louvre (4) magyar kapcs (3) mivagyunk (4) modernizmus (16) montmartre (2) múzeum (9) nempárizs (6) ókor (3) olvasnivalók (2) párizs 2011 (14) park (10) posztmodern (6) rejtvény (3) reneszánsz (1) renzo piano (2) revitalizáció (6) richard rogers (1) sport (4) szajnapart (1) szakrális (12) szerkezet (1) színház (1) tárgykultúra (2) térképek (3) terv (9) tipográfia (1) torony (4) történet (7) tudomány (1) újkor (3) utazás szállás (3) utca (1) útifüzet (1) utópia (1) városterv (10) videó (5) világkiállítás (4) víz (1) zaha hadid (2) zene (14) zöld (13) Címkefelhő

Megfejtés: Le Corbusier - Maisons Jaoul

2011.07.07. 01:02 mB

http://www.architectureforsale.com/images/properties/1100211484.jpgKöszönöm a válaszokat a rejtvényre, „sajnos” túl sokan ismertétek a házat, de így is jöttek érdekes és megfontolásra érdemes megfejtések – s történtek privát örömök. Mint írtam, a ház nekem meglepetés volt (kellő ismeret híján, volt akinek nem), különösen a tervező személyét és az építés (sőt: tervezés) időpontját illetőleg képedtem el: 1937...

>>> a térképünkön itt.

Legjobban Péter közelítése tetszett, bennem is nagyon hasonló párhuzamok ötlöttek fel:

No...sajnos a tervezőről fogalmam sincs. Évszámot olyan 1980-at mondanék, ezt a belsőt mutató képek miatt gondolom. Az anyaghasználat tetszik, és ez kicsit a Barbakán utcai ház színeire emlékeztet, vagy a Medve utcai általános iskolára.

A ház belső világa jobban tetszik, mint maga a ház. Azzal sem lenne gond, személyes dolog, de nekem a boltívek kivetülése a homlokzatra, és így az ívek a betonban nem tetszenek. Nem közömbös a ház (pláne, hogy nem tudom kinek a házát kritizálom:D), de láttam már jobbat is. BPP

http://2.bp.blogspot.com/_KNjxnuX_pFE/SZLYDw1Cg1I/AAAAAAAAAII/s_cxWW_g4gc/s400/0+medve24.jpg    http://maisonsprivees.fr/wp-content/uploads/2007/02/jaoul-exterieur.jpg
Cságoly - Sólyom: Medve utcai iskola, 2001

Érdemes megjegyezni, hogy az építészeti tudorok '54-56-ot mondanak a tervezés időpontjára, de a tervek már 1937-ben elkészültek... (Wikipédia). Egy sóhajtásnyira vagyunk a húszas évek végének kiáltványszerű hófehér villáitól (Savoye: 1929), erre Le Corbusier előáll egy falas, hagyományos ablakos, nyerstéglás épülettel, boltozott (!) belső terekkel...

http://3.bp.blogspot.com/_oAemhUel6a4/S-F1bf1m-TI/AAAAAAAAAcc/WQomAAsg6JE/s1600/villa-savoye-7.jpghttp://www.tropolism.com/maisonsjaoulbook.jpg
1929 és 1937... ég és föld?....

1962
szép!
nemtomki (SzL)

Valóban a kilencvenes évek téglaépítészetét, kritikai regionalizmusát idézheti fel bennünk, vagy a hatvanas évek "puhább" modernizmusát, Ferkai András által a "modern építészet másik hagyományaként" fémjelzett korszakot (kicsit részletesebben itt!):

http://kozep2.freeweb.hu/pics/urvagymegelt_n.jpgA modern mozgalom perifériájára szorultak azok az építészek, akik nem fogadták el a kettéhasadt állapotot, és az építészetet továbbra is praktikus művészetnek tekintették, olyan mesterségnek, amelyik hétköznapi vagy emelkedett célt szolgáló emberi környezetet teremt. Az ő számukra a technika és művészet, hagyomány és újítás nem voltak egymást kizáró fogalmak. Ezért nem is volt szükség arra, hogy mindenestül elutasítsák a modern idiómát, ahogy a posztmodern vagy a magyar “élő építészet” hívei tették. Nem “kívülről” támadták, hanem “belülről” kritizálták a modern mozgalmat, számon kérve be nem váltott ígéreteit. Ezek az építészek nem alkottak egységes irányzatot, nem tömörültek önálló szervezetbe, manifesztumokat sem gyártottak. Általában keveset írtak és beszéltek - építettek. Egyikük-másikuk komoly elméleti tevékenységet is folytatott, de magatartásuk inkább szemlélődő, megértésre törekvő. Ebből következik, hogy eszükbe sem jutott bármiféle szép eszmét vagy utópiát a valóságra erőszakolni.

Párhuzamként tehát nem járunk azért rossz helyen a fenti tippekkel - az más kérdés, hogy tárgyalt házunkkal időben évtizedekkel vagyunk korábban.

http://www.lib.pte.hu/konyvtarrol/konyvtaraink/pmmk/pmmkhirek/konyvismerteto/konyvajanlo_media/12_ev_29.jpg
Cságoly - Keller: Porta Barbakán, Pécs, 2002-2006;

Amit még felidéz (megelőlegez) bennem a ház, az - szembemenve pillérekkel és szalagablakokkal - a franciaablakok függőlegeseinek véletlenszerű kompozíciója: ez az amit a kilencvenes évek óta "moneo motívumként", ha úgy tetszik, vonalkódként ismerhetünk.

http://www.galinsky.com/buildings/dreamweavertest/nice04.jpg
José Rafael Moneo: Murcia, városháza, 1991-1998

A példák, párhuzamok persze önkényesek és hosszan sorolhatóak volnának (kicsit túl is teng az Építész Stúdiós vonal, Cságoly Ferenc, tényleg nem szándékos), fel lehetne emlegetni (ismét Ferkai nyomán), Alvar Aaltót, Jorn Utzont, az angol brutalistákat, Sigurd Lewerentzet...

http://4.bp.blogspot.com/__Ub5xwiNPvo/Sh_3bZh93aI/AAAAAAAAAGQ/Rz1x9a8YTuE/s400/2537476484_899a5896d0_o.jpg
Sigurd Lewerentz: Church of St Peter, Klippan, 1963–66

A Földes iroda fiataljaitól jött még egy olasz párhuzam (az építész honlapjáról):

Nézd meg:
Aurelio Galfetti: Scuola Materna Viganello-ban (1968)

De ha már boltozat: itt van magától Le Corbusiertől a saját lakása a legfelső szinten: Immeuble Molitor Appartement, 1934:

http://www.fondationlecorbusier.fr/CorbuCache/900x720_2049_75.jpg

A lényeg nem is a példák sorolásán, hanem egy gazdag életmű kevésbé ismert oldalának megismerésén lehet, ami arra is figyelmeztethet a puszta élmény örömén túl, hogy talán túlságosan dogmatikusan vagyunk hajlamosak viszonyulni egy-egy alkotóhoz, a munkásságához.

Megfejtések tágabb körből is érkeztek, nekik is - és nektek is, mindenkinek - köszönöm a részvételt! (a lenti kiemelések tőlem)

Le Corbusier... (idén éptöri6 tételek kidolgozása közben találkoztam össze az épülettel wikipedián)
1955

Összességében tetszik az épület tömege, és az anyagválasztás... a belső térben meg a homlokzaton megjelenő boltívek pedig érdekes hatást keltenek. (MD)

*

azt hittem beugratós lesz és nem corbusier, de az ;) nem ismertem én sem korábban >> mimoa.org.

amúgy mint franciaország és mint a stílus egyből ő ugrott be, de gondoltam, hogy az túl könnyű lenne úgyh elkezdtem keresni más korabeli építészeket, akik hasonlókat terveztek, de hozzá jutottam vissza. (TZs)

*

őszintén szólva először mies van der rohe jutott eszembe, de aztán corbu meggyőzött (főleg a vb+tetőkert+1-2fürdőszoba forma miatt).

nekem tetszik a ház, főleg a homlokzatképzése, nyílásosztás, bár nekem az ívek kicsit historikus ízűek, de a belsőt igazolják. egyébként az egész ház corbutől számomra meglepően otthonosnak tűnik, szívesen élnék benne. az alaprajz is tiszta, egyszerű, bár az emeleten a fürdők számát tekintve egy kisebb aquapark kapott helyet:)

egyébként, ha nem lenne benne a boltöv és nem látszana a képeken, h régebben készültek, bármelyik folyóirat címlapján v webes felület vezető postjaként el tudnám képzelni. (VÉE)

*

Elsőre felismertem :)
Maisons Jaoul ház Le Corbusier alkotmánya, Neuilly-sur-Seine, Párizs; 1954-1956.
Egy éptörtös szabvál tárgyon találkoztam vele. Az angliai regionális építészet kapcsán került szóba, hogy Aaltonak és Corbunak a hatása hogyan érvényesült ott. A homlokzati boltívekre emlékeztem, egyébként ami elsőre beugrott, hogy brutalista a ház és onnan rémlett, hogy hol láthattam már. (UE)

*

Kedves Bálint!

Bár a játék nem nekem szól, gondoltam beszállok, mivel az egyik kedvencem
a téma. Szóval ez a ház a Jaoul házak. 1954-56-ban épült.
Forrás: Vámossy Ferenc, Korunk építészete, 23. oldal
Engem lenyűgöz a természetes anyagok, a hagyományos formák, és a
korszerűség ötvözése. (BA)

*

Tervező: Le Corbusier 1954-56 (Ági találta ki:-))

Nézd meg: Aurelio Galfetti Scuola Materna Viganello-ban (1968)

Johi, Ági, Csabi a Földes irodából - Izgi volt, tökjól összejöttünk ezért!
Köszi szépen az élményt! :-)

*

Mi sem egyszerűbb! Le Corbusier, 1951-1955 Jaoul-házak a megfejtés

IMÁDOM! Gyönnyörű! Rég láttam ilyen szépet! szép! nagyon szép!

Jó napom lett! LIKE!

Köszi, h feltobtad! (FK)

*

nekem először bauhaus, breuer marcell, aztan mies van der rohe és még rietveld is eszembejutott, igy vezettek a szálak Corbusierhez és a Jaoul -házhoz:) 1955-ben fejezték be.

ja és még lemaradt a vélemény pont: nekem nem jutott volna eszembe Corbusier, és a fotók direkt fekete fehérek? a színek nekem segítettek volna :)
A belső részletek megkomponált festménynek hatnak, és az egyik homlokzat is a kis ablakokkal, az alaprajzból biztos nem jöttem volna rá h Corbu, inkább Mies. A belső elrendezése, a formák sejtetik, hogy inkább művészi az egész mint mérnöki, mintha egy nagy kép lenne. (PR)

A házról felteszem majd Kenneth Frampton szövegét is (legyen mit olvasgatni a hétvégén).

http://www.fondationlecorbusier.fr/CorbuCache/410x480_2049_461.jpg

http://www.arch.ethz.ch/jahrbuch00/de/1jahr/img/depl5.png

3 komment

Címkék: együttműködés rejtvény modernizmus le corbusier

A bejegyzés trackback címe:

https://paris2011.blog.hu/api/trackback/id/tr283045992

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bécsé 2011.07.07. 13:46:39

az olasz svájci párhuzamról még pár jobb kép

www.aureliogalfetti.ch/

jó böngészést
Földesék

reekaa_p 2011.07.07. 18:49:53

"A lényeg nem is a példák sorolásán, hanem egy gazdag életmű kevésbé ismert oldalának megismerésén lehet, ami arra is figyelmeztethet a puszta élmény örömén túl, hogy talán túlságosan dogmatikusan vagyunk hajlamosak viszonyulni egy-egy alkotóhoz, a munkásságához."

Izgalmas felvetés, végig lehetne játszani az építészet nagyjaival, hopp egy blog téma.