(az Adéle és a múmiák rejtélye című tudományos értekezésből - játszódik 1910 körül)
Az ArchDaily cikke az AD Classics sorozatban;
1981-ben a frissen megválasztott köztársasági elnök, Francois Mitterrand kampányt indított a franciaországi műemlékek restaurálására. Az egyik legnagyratörőbb terv ezek közül a Louvre felújítása és áttervezése volt. 1983-ban, európai és amerikai utazásai után Mitterand elnök a munkálatokkal megbízta a kínai-amerikai Pei építészt. Ez volt az első alkalom, hogy a Louvre tervezésén külföldi építész dolgozott.
Pei alapötlete olyan egyszerű volt, mint az aranymetszés. Új építésekről szó sem lehet, átépítésekről még kevésbé. Így tehát a végtelen patkóba egyfajta célkeresztet helyezett: „Ahhoz, hogy a Louvre-nek visszaadjuk eredeti formáját és méreteit, a természetes súlypontját a Cour Napoléon közepébe kell áthelyezni. Onnan egy pillantással belátható a múzeum három fontos részlege, így a látogatók könnyen tájékozódhatnak”, tanácsolta Pei építőmester az elnöknek. (Geo.magazin.hu)
A piramis illik igazán a Louvre építészetéhez - ugyanakkor ez az egyik legstabilabb építészeti forma, az üveg alkalmazásának köszönhetően ugyanakkor szakít a tradícióval. Ez a piramis korunk építménye. – I.M. Pei
A nagy piramis arányai megegyeztek a gízai piramiséval, a ferde üvegfelületek ugyanakkor mintha a környező manzárdtetőknek is rokonai lennének.
Elképzelhető, hogy a XII. századig visszanyúló történetű Louvre modern felfogású bővítése nem nyerte el azonnal a párizsiak rokonszenvét. A Louvre eredetileg erőd, később (1546) palota volt, majd XVI. Lajos alakíttatta 1793-ban múzeummá. Az évtizedek elmúltával az épület részévé vált Párizs városának, mára ugyanolyan ikonikus épület, mint az Eiffel torony.
És ha már Louvre - egy kis misztika: a Da Vinci kód vége:
Architect: I.M. Pei
Location: Paris, France
Project Year: 1983-1989
Photographs: Flavio Bragaia, Greg Kristo, Reji K. A
References: greatbuildings.com, designboom.com, galinsky.com, wikiarquitectura.com, pcf-p.com